Trzeci rok życia to okres intensywnego rozwoju i ujawniania się cech osobowości dziecka. Łatwiej jest kierować tym rozwojem oraz wychowywać dziecko, ponieważ istnieje możliwość słownego oddziaływania na jego zachowanie.
Odporność dziecka należy wspomagać, najlepiej naturalnymi metodami. Oto kilka wskazówek, jak zahartować malucha.
Dziecko należy hartować przez cały rok. Gwarancją sukcesu jest m.in. stosowanie się do zasady, która brzmi: nie przegrzewaj.
Za agresywne uznaje się dziecko, które wywołuje konflikty, bije inne dzieci, skarży się na nie, przezywa, przedrzeźnia, niszczy lub uszkadza przedmioty, przeklina, męczy zwierzęta. Mówi się, że dziecko zachowuje się agresywnie, jeśli jest aroganckie w stosunku do dorosłych lub rówieśników, brutalnie narzuca innym swoje zdanie, jeśli w zachowaniu prezentuje wrogość, nienawiść do ludzi, zjawiska i przedmiotu.
Dziecko gotowe do nauki potrafi poradzić sobie z wymogami stawianymi przez program nauczania. Jest również dojrzałe emocjonalnie i społecznie. Pozwala to na prawidłowe funkcjonowanie w grupie rówieśniczej i ułatwia dostosowanie się do reguł i zasad panujących w szkole.
Jednym z ważniejszych zadań wychowawczych domu i przedszkola jest ukształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci, a potem przekształcenie ich w nawyki. Ponadto dbanie o porządek jest powiązane z funkcjonowaniem umysłowym dzieci. Dobre nawyki należy dosłownie „wdrukować” w dziecięcy umysł. Najpierw trzeba ukształtować daną czynność, a potem doprowadzić do odruchowego zachowania.
Czytaj więcej: Kształtowanie czynności samoobsługowych dzieci
Strona 2 z 4