"Pomyślcie, to nic nie boli."

Maj 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

 

 

 

Inspektor Ochrony Danych:

Rafał Malujda

   tel.+48-91-852-20-93

 

 
 
 
 

 

RODO-informacje

 Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą
 
Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Co więc zrobić, aby nauka przestała być dla dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego przyjemniejsza?
Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów.
To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby uczyło się o stałej porze (najlepiej rano), w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza.
  1. Ważna jest systematyczność. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. 
    W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają również rodzice. Są dla dziecka przykładem i wsparciem, ale powinni je też systematycznie kontrolować .
  2. Warto w domu zorganizować i określić czas pracy własnej – wtedy wszyscy domownicy skupiają się na swoich zadaniach (rodzic pracuje zdalnie, wykonuje swoje obowiązki domowe lub czyta książkę, a dziecko się uczy). W ten sposób wdrażamy dziecko do pracy samodzielnej. Rodzic nie powinien towarzyszyć dziecku przez cały czas pracy nad zadanymi lekcjami – w klasie uczeń pracuje sam, nie z rodzicem.
  3. Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej, wysiłek wkładany w proces uczenia się.
  4. Każdy uczeń w jakimś momencie swojej kariery szkolnej zadaje sobie pytanie: ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Pomóżmy więc dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Tutaj wsparcie rodziców i dawanie przykładu własnym postępowaniem jest niezastąpione. Już samo okazanie zainteresowania może zdziałać bardzo wiele. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.
  5. Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajmy mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźmy, udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości. Zachęćmy ucznia do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.
  6. Dajmy dziecku sygnał, że zdobywanie wiedzy to uczenie się na błędach – dziecko ma zatem prawo popełniać błędy, ważne, by nie wynikały one z lenistwa, niedbalstwa, czy pośpiechu. Ważne, by nie podawać dziecku od razu poprawnej odpowiedzi, ale wskazówkę, gdzie jest błąd - i  jak lub gdzie znaleźć podpowiedź. Warto pozwolić dziecku wysłać do nauczyciela pracę samodzielną, nawet z popełnionymi błędami– nauczyciel doceni pracę ucznia i udzieli wskazówek, jak poprawić błędy.
  7. Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:
    • podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka,
    • doceniaj pracę i samodzielność,
    • dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
    • pomagaj, ale nie wyręczaj,
    • nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,
    • pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,
    • wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
    • stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
    • pamiętaj, Ty już do szkoły chodziłeś, nie musisz uczyć się wszystkiego tego, co Twoje dziecko, ucz samodzielności,
    • wspieraj!
 Pedagog szkolny